Les parents à Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Leen Gijsbregts - WaarBenJij.nu Les parents à Nice - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Leen Gijsbregts - WaarBenJij.nu

Les parents à Nice

Blijf op de hoogte en volg Leen

19 November 2012 | Frankrijk, Nice

Bonjour à tous!

Alweer anderhalve week geleden en ik heb een vrij momentje gevonden, dus ik vlieg weer in het bloggen! Zoals ik jullie al verteld heb, gingen Tine en Gitte samen met Anthony en Melissa naar Monaco vorige week vrijdag, omdat Pharrell Williams er kwam optreden. Ik was er niet bij maar mocht zaterdag hun avond wel mee herbeleven. Verhalen werden levendig naverteld en er werd veel gelachen. Blijkbaar heb ik dan toch iets gemist… Ik was eerst ook van plan om naar Caroline en Jannes te gaan, maar omdat het toch al vrij laat was toen mijn huisgenootjes vertrokken en hun appartement niet om de hoek ligt, heb ik dan toch maar besloten om thuis te blijven. Ik ben dan maar op tijd in bed gekropen met mijn boek, en al snel was ik vertrokken naar dromenland.

Zaterdag is er niet heel veel gebeurd. Ik heb eerst boodschappen gedaan met Tine, want Gitte had bezoek van twee vriendinnen. Na de boodschappen hebben we nog braaf wat voor school gewerkt (voor de non-believers, ik zal nog eens foto’s trekken als we dat aan’t doen zijn!). Ook heeft ons het heuglijk nieuws bereikt dat de nieuwste Twilight film weldra in de filmzalen zou verschijnen. Om met de kleinste details mee te zijn, beslisten we dan maar een Twilight Marathon aan te vatten. Diezelfde avond nog keken we gezellig onder een dekentje de eerste twee films, met een vrachtwagenlading aan chips binnen handbereik. Plezier (voor het oog) en gezelligheid verzekerd!

Zondag is voor de meeste mensen een luie dag, dus wij volgden gewillig en graag. Terwijl Gitte met haar bezoek op de hort was heb ik voor school gewerkt en hebben we daarna gekookt voor Carmela. We schotelden haar een scampi-curry met rijst voor, wat enorm in de smaak viel. Dat denken we toch, want eigenlijk vindt ze alles heel lekker :)
Veel gelachen en goed gebabbeld, en alweer een week die in no time voorbij was! Of de examenweken hier even snel gaan valt echter nog even af te wachten :)

Nu zijn wij één van de weinige gelukkigen die op maandag geen les hebben. Daarnaast was het ook nog eens belachelijk goed weer. Tine en ik beslisten dan maar om in de voormiddag een wandelingeske te maken. We hebben dan ook maar meteen onderweg een broodje gekocht en dat in’t zonnetje opgegeten. In de namiddag was het dan weer tijd voor de boodschappen. Zoals het een brave student betaamt heb ik dan daarna ook nog maar weer eens voor school gewerkt. ’s Avonds met Tine weer afspraak met den Edward (3de twilightfilm), want de release kwam ook steeds weer dichterbij! :)

Dinsdagochtend met een maandaggevoel de bus opgestapt met Tine, want we hadden weer les in de voormiddag. Hoewel ik maar 2 keer per week ’s ochtends les heb, valt dat opstaan toch elke keer weer tegen. Er is ook wel een verschil met Antwerpen. Waar ik in’t “stad” gewoon de straat moet oversteken als ik les heb, moet ik hier in Nice meer dan 20 minuten op de bus zitten én op de koop toe die berg beklimmen. Het zou een mens voor minder aan motivatie ontbreken om uit bed te komen. Toch zijn we er al keer op keer in geslaagd en hebben we nog geen enkele les gemist (behalve die waarvan we niet doorhadden dat die verplaatst waren)! Dikke pluim voor onszelf! Aangezien het ook die dag prachtig weer was (tot 23° in de schaduw), hebben we in de namiddag op’t strand gezeten met Carmela. Ik was zelfs wat verbrand :)
Daarna hebben we nog eventjes voor school gewerkt. ’s Avonds waren we voor “komen eten” uitgenodigd bij Jannes en Caroline thuis, want Leuven (Jannes, Caroline en Anthony) was aan de beurt. We kregen een heerlijke driegangenmenu voorgeschoteld, te beginnen met een salade niçoise, daarna ‘naar smaak samen te stellen’ wraps, om te eindigen met vanille-ijs met allerhande toppings (speculaas, koekjes, marshmallows, kokos, coulis en chocoladesaus). Zoals jullie kunnen zien zijn we daar fameus in de watten gelegd! Zowel eten als sfeer en gezelligheid 10/10!
Na een lekker feestmaal kan een goei feestje niet ontbreken, dus we trokken met het fietske naar de Wayne’s. We hebben het daar naar gewoonte weer afgesloten – betekent in Antwerpen iets anders dan in Nice uiteraard - om daarna naar de Pompei te gaan. Dat bleek echter gesloten te zijn! Paniek! Ondertussen zijn we erachter gekomen dat die nog tot 1 december dicht is, wat wel een probleem is!
Het enige andere alternatief die avond was de Blue Whales. Ik was er nog nooit geweest, maar ’t was wel leuk. Was wat meer muziek in salsa – mexicaanse stijl. Wel ander volk dan in de pompei, maar daarom niet minder fijn! We leerden er ook een bekende basketbalspeler kennen. Hij komt uit Amerika, heeft 6 jaar in België gespeeld (bij “Olst” en “Ostend”), om nu vervolgens het team van Antibes te vervoegen. Jannes was er op een eerder toevallige – lees 'ik 'leen' pinten en wordt dan onvermijdelijk ook wel eens betrapt' – manier mee aan de praat geraakt, en hij vond het geweldig alle Belgen te ontmoeten. Hij gaat er blijkbaar graag mee feesten. Laatste dagen dus regelmatig nog bericht van gehad, zijn interesse in feesten met Belgen is blijkbaar enorm! Ons kleine belgenlandje zal dus toch wel een goeie indruk hebben nagelaten.

Na weer een geslaagde avond hebben we woensdag uitgeslapen en rustig ontbeten. Daarna zijn Tine en Gitte gaan fietsen en besliste ik te gaan joggen. Na onze fysieke inspanning hebben we onszelf beloond door naar de winkelstraat te gaan. De buit was echter minder groot dan gehoopt. Daarna moesten we weer naar de franse les. Mensen zijn hier wel heel vriendelijk, want op de bus op weg naar't unif kreeg ik een compliment over mijn parfum, dat “très bon et très agréable was”. Vreemd, maar leuk! ’t was echter wel een mama met kindjes. Ik had dat compliment precies toch liever van een knappe kerel gehad, maar de appreciatie was er zeker wel!

Ook donderdag ben ik weer gaan joggen en Gitte en Tine vergezelden me. Jaja, weeral! ’t Viel echter wel wat tegen, want ik was wat stijf van de dag voordien en het was toch wat te warm buiten, niet dat dat reden tot klagen is natuurlijk, jullie zijn er vast slechter aan toe ginder... Als we gaan joggen volgen we altijd dezelfde route, die een stuk bergop gaat. Ook dat valt niet bepaald mee! In de late namiddag weer naar de les en daarna quiche gemaakt met gerookte zalm en broccoli. Tine en ik hebben ons daarna in de zetel geïnstalleerd om naar de laatste Twilightfilm te kijken. Vrijdag was immers “de grote dag”.

Vrijdagochtend vroeg is Gitte naar België vertrokken voor een weekendje. Ik had voor de verandering eens geen les, dus ik heb in de voormiddag voor school gewerkt. Daarna is het mamaatje in mij weer wakker geworden en heb ik heel’t appartement onder handen genomen en heb ik een lekkere pot spinaziesoep gemaakt. Toen Tine thuis kwam voor de les hebben we een paar boodschapjes gedaan, voor school gewerkt, gekookt, en zijn we snel naar de filmzaal vertrokken, “den Edward” wachtte immers op ons. Voldaan van die tête à tête terug naar huis vertrokken, want Tine moest de dag nadien belachelijk vroeg opstaan, ze ging immers naar Genua, een uitstap die onze universiteit organiseerde.
Ik kon echter gelukkig nog een beetje uitslapen.
In de namiddag kwamen ons papa en mama dan aan. Ik ben hen gaan afhalen aan de bushalte. Eerst hebben we een lekkere pizza gegeten op de marché des fleurs, en dan zijn we door Nice gewandeld. We passeerden de Place Massena, de Place Garibaldi, we wandelden door Vieux-Nice, over de Promenade des Anglais, en we – ik al voor de 5de keer ofzo – beklommen de berg, omdat daar nu eenmaal een prachtig uitzicht is! ’s Avonds zijn we dan gezellig gaan eten op marché des fleurs. Ik verorberde er – onder jaloerse blik van ons papa – een pasta met kreeft, wat superlekker was. Ons mama en papa volgen mijn avonturen hier in Nice natuurlijk op de voet, dus toen ik hen al lachend aanwees waar de Wayne’s was, wilden ze dat toch eens checken, dus zijn we daar maar een pintje gaan drinken. Het werd leuk bevonden :) Een excuus te meer om daar nog een paar keer naartoe te gaan dus!
Daarna ben ik met Tine, Carmela en Reynout samen met een paar Duitse meisjes naar naar 2 ‘kotfeestjes’ geweest, eerst bij Canadezen en dan bij Franse mensen. Weer wat nieuwe mensen leren kennen – zowel erasmussers als fransen - , en ’t was wederom heel leuk. Aangezien Tine en Carmela moe waren van hun uitstap naar Genua, en ik die dag ook ettelijke kilometers in de benen had, zijn we toch maar op tijd naar huis gegaan. Ik had de dag nadien ook relatief vroeg met ons papa en mama afgesproken.

Zoals reeds gezegd zondag op tijd eruit. We namen immers de trein naar Eze. Mijn keuze hier naartoe te gaan was de juiste, want het dorpje viel sterk in de smaak. Omdat het niet zo ver en niet zo groot is, was er nog wat tijd over, dus bezochten we nadien de Cathédrale Orthodoxe Russe, die vlakbij het station in Nice ligt. Foto’s kan je bij dit verslag bewonderen! ’s Avonds weer gaan eten aan de marché des fleurs, zeevruchten deze keer. Ik zit niet voor niks dicht bij de zee :) Weer een gezellige avond, op verzoek van ons papa afgesloten in de Wayne’s, met een lekker pintje. Op tijd in bed deze keer, want weer vroeg afspraak met ma en pa.

Maandagvoormiddag zijn we dan naar de musée matisse geweest. Dat viel wel wat tegen. Ten eerste was het gratis inkom, wat genoeg zegt, en waren er amper schilderijen te bezichtigen. Wel waren er veel knipselwerk en tekeningen tentoongesteld, die precies door kleuters gemaakt waren. Het museum was ook niet al te groot, dus we waren we op tijd terug. We hadden op de middag met Tine afgesproken om te gaan eten op de marché des fleurs. We waren daar ietsje vroeger, maar het bleek antiekmarkt te zijn. Ons mama en papa zijn grote fans, dus ook daar hebben we nog een tijdje over gewandeld. Ons papa kon als laatste maal zijne pasta met kreeft nog gaan eten, dus die was ook weer gelukkig, en zo werd een geweldig weekend afgesloten. Ik hoop dat ons papa en mama even hard genoten hebben als ik!

Voilà, de voorbije 10 dagen – alweer – in een notendop! Ook kerstmis komt hier zichtbaar dichterbij. De straten hangen vol kerstverlichting – die jammer genoeg nog niet aan is. Op de Place Massena zijn ze druk bezig voorbereidingen te treffen voor de kerstmarkt. Het wordt er een grootse bedoening denk ik, want er zijn zelfs discobollen en boxen opgehangen, ze zijn bezig met een schaatsbaan en er staat een groots reuzenrad, waarvan we het opstellen ook een tijdje hebben staan observeren. Hoogtevrees hebben is in die sector alvast ‘not done’.
Vanavond komt Gitte ook weer aan. Ze zal het vast wel naar haar zin gehad hebben!
Volgend weekend komen Helene en Sophie dan aan, dus kunnen we nog eens gaan gidsen. Tine en ik kijken er alvast enorm naar uit!

BISOUS!

  • 20 November 2012 - 21:39

    Pa Van Tine:

    Nog steeds leuk om jullie "avonturen" via jouw blog te kunnen volgen Leen :)
    Zeg tegen onze "Tinus" dat ze ons nog eens opskypt een van de dagen, morgenavond of zo..
    want 't is al even geleden dat we ze nog gehoord hebben !


    Aan iedereen de groeten daar

    Marc & Jul De Meester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leen

Actief sinds 09 Sept. 2012
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 11393

Voorgaande reizen:

09 September 2012 - 31 Januari 2012

So Nice to live in Nice

Landen bezocht: