Quelle merde! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Leen Gijsbregts - WaarBenJij.nu Quelle merde! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Leen Gijsbregts - WaarBenJij.nu

Quelle merde!

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 September 2012 | Frankrijk, Nice

Hoi iedereen,

Alweer 2 dagen geleden dus tijd voor een nieuw verslagje!
Er is alweer heel wat gebeurd in tussentijd, en ik wil jullie niet langer in spanning houden, dus hier ga ik!
Maandag zijn we met de ouders van Gitte op pad geweest om een bankrekening te openen. Dat bleek niet zo simpel als het lijkt. Eerst naar de société générale geweest, die ons doodleuk wisten te vertellen dat ze ons niet wouden helpen omdat het 'niet de moeite was'.
Eerste tegenslag verwerkt, want banken zat hier! Dan maar richting Place Garibaldi (prachtig plein hier vlakbij, zie foto's) waar nog 2 banken uitnodigend pronkten. Caisse d'épargne was gesloten, dus het werd de Crédit Du Nord. Na de hele uitleg gedaan te hebben werd een afspraak voor ons gemaakt, voor vandaag om 15u. Dan hebben we gisterenavond maar boodschappen gedaan en gekookt. Het werd kip met een parmezaankorstje, broccoli en gebakken patatjes (culinaire overwinning nummer 1!), terwijl Gitte met haar ouders een hapje ging eten. Ze hebben een sushibar ontdekt die we zeker eens samen gaan proberen! Na een gezellige babbel, een serieke en een leuk skypegesprek met Goedele was de avond alweer om. Tijd voor een nieuwe dag!
Tine was bij de bakker de lekkerste croissants ooit gaan kopen. Gitte had ondertussen afscheid genomen van haar ouders en aangezien Tine vorige week al naar de Universiteit is geweest, gingen Gitte en ik er vandaag langs, omdat we een 'certificate of attendance' moeten laten tekenen, dat we moeten inscannen en verzenden naar de UA. Nu moeten jullie weten dat ons appartement in alle opzichten perfect gelegen is, behalve voor 't unif. Ons plan was om een abonnement te nemen voor fietsjes, die je in Antwerpen ook hebt. We wisten dat er aan het station een bureau was die dergelijke abonnementen verschafte, dus ons plan was daar te voet naartoe te gaan, en dan de fiets naar de universiteit te nemen. Aangekomen aan het bureau bleek dat we geen abonnement konden nemen zonder bankrekening, dus dat was al geen succes. Dan maar te voet verder naar de universiteit...Ik onthoud jullie ook niet de mededeling dat dat meer dan 5km wandelen is van ons appartement. Op de koop toe ligt de universiteit op een berg, waardoor we de laatste kilometer stevig moesten klimmen. Ik ga duidelijk met zotte kuitspieren thuiskomen :)
Om 5 voor 12 kwamen we aan bij onze erasmuscoördinatrice, die ons dan nog eens doodleuk vertelde dat ze om 12u sloot, nog 2 studenten bij zich had, in de namiddag niet aanwezig was, met daarbij het vriendelijke verzoek morgen terug te komen... Leuk was anders, want met die temperaturen hier is zover wandelen toch niet evident. Met volle moed begonnen Gitte en ik dan maar aan de tocht terug naar't appartement, jawel: te voet. Na een uurtje stappen konden we ons verhaal aan Tine kwijt. Die vond het natuurlijk heel grappig...Het feit dat we de hele Promenade des Anglais konden afwandelen heeft echter wel een verzachtend effect gehad. Alleen: hier lopen veel zotten die het idee in hun hoofd halen om 15u te gaan joggen... straf!

Dan hadden we, zoals ik al zei, vandaag onze afspraak bij de bank om 15u. De vrouw die ons ontving was heel vriendelijk, nam zelfs de moeite om er een extra stoel bij te halen, om ons doodleuk na 5 minuten te vertellen dat ze ons geen rekening konden geven omdat het - surprise - niet de moeite was. QUELLE MERDE!
Dan maar naar de overkant, de caisse d'épargne, die voor ons een afspraak hebben gemaakt, en na de expliciete vraag bevestigden dat het openen van een rekening mogelijk was voor korte termijn. Derde keer goede keer dus hopelijk, want zonder bankrekening hebben we geen fietsjes, geen gsm-abonnement, en geen CAF (vergoeding van de franse staat voor erasmusstudenten) Hopelijk is het vrijdag dus in orde!

Na het bankenfiasco deze namiddag ben ik met Gitte de oude stad in getrokken op zoek naar een shortje, maar dat heeft niets opgeleverd. Dan maar boodschappen gaan doen voor ons overheerlijk slaatje geitenkaas. Vervolgens de avond afgesloten met een flesje cremant op het (kiezel)strand, gevolgd door een beetje chips en een belachelijk competitief spelletje yahtzee... Tine kan niet tegen haar verlies ;)

Dit was het zowat voor de voorbije dagen... Tegen dat jullie dit gelezen hebben zal't volgende verslagje er wel zijn! Hopelijk met wat beter banknieuws :)

Planning voor morgen: universiteit en strand strand strand!!!

Groetjes, veel liefs en slaapwel!
PS: ik zal proberen er al wat fotootjes op te zetten!

• 12 September 2012 - 09:00

Greet:

Hey Leen!

Als ik uw verslagjes lees, komen de herinneringen boven :). Tip: als je je bankrekeningen ooit terug wil afsluiten, kan je daar best ook al op tijd mee beginnen, want dat was bij ons ook een heel gedoe ;).
    Ben blij voor u dat het daar voor de rest allemaal heel goed meevalt. Dat geregel van de eerste dagen/weken hoort erbij!

Tot over 2 weken, ben alvast benieuwd!
    X

• 13 September 2012 - 20:39

Mama:

Hallo Leen!

Tja, Frankrijk hé.... Je moet het ons niet vertellen. Daar heb je gebruiksaanwijzingen nodig, en geduld. Voor de rest prachtig land!!!
    Mooie foto's van Nice, we kijken er al naar uit om dit alles zelf te bezichtigen. Geniet nog van jullie laatste verlofdagen en tot de volgende.
    xxx